שיקולים בתיכנון טיול עצמאי

יוצאים לטיול עם רכב שטח? אל תצאו מבלי לקחת את 8 הטיפים האלו בחשבון

אם אתם מחובבי טיולי האקסטרים ויש לכם רכב שטח שרק מחכה לפתוח ולהשאיר אבק מאחור, כדאי שתשימו את הכתבה הזו תחת "גזור ושמור". למה? כי קיבצנו בשבילכם את כל השיקולים שחייבים לקחת בחשבון בתכנון טיול, בלי לפספס אף פרט, כדי שתוכלו להרים טיול במקסימום חוויה ומקסימום הנאה. מוכנים? צאו לדרך

קודם כל ולפני הכל: החבר'ה

אחד השיקולים הראשונים והחשובים בתכנון טיול שטח הוא מי האנשים שיוצאים יוצא לטיול הזה (ואיזה סוגי כלי רכב הם מביאים איתם).
יש המון אופציות למסלולים ואזורי טיול בארץ, ארוכים או קצרים, ברמת קושי גבוהה או נמוכה, אבל בתכל'ס, מה שמרים או מפיל טיול, זה החבר'ה שאיתם אתם נוסעים.
הנה למה:

דבר ראשון – סגנון הנהיגה. חשוב שהוא יהיה דומה לשלכם. יש כאלה שאוהבים לנסוע מהר יותר ויש כאלו שמעדיפים נסיעה איטית יותר, אז לקבוע טיול של 4 שעות לאורך 200 ק"מ בצאלים יהיה פחות מומלץ במקרה שזה לא תואם את סגנון הנהיגה של הרוב.


עוד שיקול – ילדים ומשפחות. יותר אנשים זה יותר דברים לקחת בחשבון, במיוחד כשהרכבים בתפוסה מלאה. רמת הקושי של הטיול ומספר העצירות שעושים צריכים להיות בהתאם, וגם סוגי האטרקציות שבדרך כמו פעילויות מים, מסלול הליכה מותאם, אתרים שונים כמו יקבים, מבני עתיקות וכו'.

חשוב לא פחות – סוגי כלי הרכב שיוצאים. אופי הטיול וההנאה של כולם מושפעים חד משמעית משילוב בין הכלים (טורבו/ללא טורבו) ובין יכולות הנהיגה של האנשים. כדאי לחבר בין אנשים עם יכולות נהיגה דומות, ומן הסתם פחות מומלץ לשלב כלי טורבו וכלים ללא טורבו במסלולים מהירים וארוכים מאוד. 

אזור הטיול – לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

המיקום אליו נוסעים משפיע ישירות על משך הטיול, גם מבחינת מזג האויר (דרום לעומת צפון) וגם סוג הקרקע שהרכב שלכם עומד לדהור.
לדוגמה, טיול לאזור צאלים, אזור שמורכב בעיקר משבילים חוליים וארוכים מאוד, בלי הרבה פניות, בלי קליטה סלולרית – זה טיול שונה לגמרי מאשר באזור רמת הגולן, שם השטח סלעי יותר והמהירות הממוצעת בו היא נמוכה בהרבה.
מבחינת מזג אויר, בגדול, המלצה אישית שלי היא לחרוש את המדבר בחורף ואת מעיינות ונחלי הצפון בקיץ.

תיתחשבו בכמות כלי הרכב שיוצאים 

סופר חשוב למהלך הטיול. אחרי כעשור של הובלת טיולי שטח, אני יכול להגיד שכמות הכלים יחד עם האנשים שמשתתפים הם הפרמטרים ה-כ-י חשובים לקחת בחשבון.
הנסיון שלי אומר שאם אתם רוצים טיול בקצב סביר ובלי הרבה עצירות, פחות מומלץ לעבור כמות של 10 כלי רכב.
תלוי באזור בארץ, אבל אם השטח עם הרבה פניות, אם זו עונה או אזור עם הרבה אבק או בוץ – ככל שיהיו יותר כלים ככה זמני ההמתנה יהיו ארוכים יותר. וגם – יותר רכבים זה יותר סיכוי לתקלות, יותר מעלות וטיפוסים משפיעים מאוד על קצב הטיול.

המלצה שלי: אם אתם בעניין של טיולים סופר מהירים, מומלץ לא לעבור את ה- 4-5 כלי רכב.
לאופי טיול איטי יותר מומלץ לא לעבור את ה-10 כלים, ואפילו מומלץ לפצל את הקבוצה ל-2 קבוצות במקרה הזה, עם מקומות מפגשים קבועים וידועים מראש.

תכננו את הזמן שלכם נכון
זמן נסיעה הוא אחד הפקטורים החשובים בתכנון. חשוב לקחת במסגרת הזמן את זמן הגרירה, וחצי שעה של התארגנות בחניה כדי שלא להיות מופתעים אם יש פתאום חריגה.
לדעתי, זאת החלוקה הכללית שמומלץ לקחת בחשבון:
☑ זמן נסיעה כולל תידלוק ועצירת קפה

☑ זמן התארגנות בשטח – כ-30 דק'

☑ זמן מסלול

☑ זמן נסיעה חזור כולל עצירת התרעננות

אם נחשוב רגע על זמן הנטו של מסלול הטיול, אני יכול להגיד מנסיון של הרבה שנים, שטיולים מהירים – יהיו בין 25 קמ"ש (200 ק"מ יקחו כ-8 שעות) ל- 20 קמ"ש (תלוי בתנאי השטח, תקלות ועצירות נוספות).
לכן, מסלול של 150 ק"מ באזור הדרום יהיה סביב 6 שעות בטוטאל, לעומת טיול ברמת הגולן של 90 ק"מ שיהיה גם סביב 6 שעות, תלוי בסוג השטח.

כשאני מתכנן טיול, אני מתחיל מספירה לאחור, כלומר מהסוף להתחלה, לפי שעת החזרה הרצויה. דוגמא לתכנון טיול ברמת הגולן:

🔆שעת חזרה רצויה 18:00

🔆יציאה מרמת הגולן הביתה 15:30 (שעתיים וחצי נסיעה כולל עצירה)

🔆יציאה למסלול 09:00 (6 שעות טיול של 90 ק"מ לפי נסיעה של 15 קמ"ש בממוצע)

🔆הגעה לשטח 08:30 (חצי שעת התארגנות)

🔆יציאה מהבית 08:00

תשקיעו בנקודת המפגש שלכם 

חשוב מאוד שנקודת המפגש תהיה נגישה ומסודרת, כדי להתחיל את הטיול בצורה חלקה.
אם אתם יוצאים עם עגלות או נגררים למשל, אחד הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות זה לחזור למקום החניה בסופו של טיול מושלם ולגלות שהרכב נפרץ או נגנב. תאמינו לי שאתם לא רוצים להיות בסיטואציה הזו, לכן חשוב להפעיל שיקול דעת ולתכנן את נקודת החניה באזור מוגדר ויחסית בטוח.

תידלוק, קפה, וופלות:)

מבחינת הפסקות ועצירות, מומלץ לתכנן אחת לכל שעת נסיעה, גם להתרעננות וגם לגיבוש החבר'ה גם בזמן הנסיעה. אין כמו להחליף חוויות על קפה ונשנושים במקום מוצל של אמצע הדרך. מעיינות ברמת הגולן, עצים בנווה במדבר, מצוקי קניון בנחל – כל אלו יכולים לשמש כאחלה מקומות עצירה מוצלים.

תזכרו שגם הרכבים שלכם צריכים לאכול, לכן חשוב לתכנן עצירות תידלוק לאורך המסלול, או לקחת ג'ריקנים מיוחדים שיכנסו לרכב.
באופן כללי, כלי SBS יכולים לעבור בין 150 – 200 ק"מ על מיכל דלק אחד.

קיצורי דרך? פה זה דווקא חשוב

בכל מסלול שאני מתכנן בו טיול אני יודע מראש באילו נקודות שטח/זמן אני יכול לבחור ולהחליט על שינוי במסלול, כדי לעמוד בלו"ז שקבעתי מראש. זה יכול לחסוך הרבה כאב ראש באותו רגע.

אז זכרו, אם תתכננו את הטיול מראש בדגש על התמונה כולה, עם תשומת לב לפרטים הקטנים, ככה הטיול שלכם יתרכז כולו במקסימום הנאה ובחוויה שלכם ממנו.


רוצים לדעת עוד איך להרים טיולי שטח לפנים?  תמשיכו לעקוב!

נתראה בפוסט הבא😎

טיולים קרובים

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

דילוג לתוכן